en-USfa-IR
 
 

 
 
 
   

   
 

درباره کیش

 
 
 

موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی

جزيره کيش با مساحت 91کيلومتر مربع، پيرامون ساحلی 43کيلومتر و شکل کلی تقريباً بيضی، در فاصله 18 کيلومتری بندر گرزه(بندر آفتاب ) –سرزمين پيوسته ايران – در خليج فارس قراردارد. کيش در ربع اول راستای سواحل 1359کيلومتری جنوب ايران در دهانه ی خليج فارس و تقريباً در نزديک بخش پايانی اين آبراه در محدوده تنگه هرمز واقع است. عرض شمال آن 32  26 درجه و طول شرقی آن 58  53 است و در جهت ساحل غربی – به ساحل شرقی (فاصله ی مجتمع مرجان – ميدان هور) ، 45/15 کيلومتر طول دارد. بيشترين عرض جزيره در راستای ساحل جنوبی به ساحل شمالی (فاصله ی بندرگاه گمرک– فانوس دريائی) 5/7 کيلومتر است. سطح جزيره فاقد توپوگرافی ويژه مانند پديده کوه و حتی تپه مرتفع است. فرودگاه بين المللی کيش در مرکز و در بخش مرتفع آن که حدود 40 – 35 متر ارتفاع دارد احداث شده است. بيشترين شيب جزيره از شمال فرودگاه به طرف ساحل (هتل شايان) است.

تاریخچه

تاریخ قدمت کیش به تاریخ کهن ایران پیوسته است. آن چه مسلم است اولین دریانوردان این خطه، به علت خصوصیات جغرافیائی جزیره کیش به ویژه نزدیکی آن با خاک پیوسته ایران و از این که هنوز دریانوردان قادر نبودند به میانه گستره پهناور آب دریاها و اقیانوس ها نفوذ کنند و ناچاراً می باید از آب های نزدیک به سواحل عبور می نمودند تا آب، مواد غذایی و سایر مایحتاج سفر دریائی را از جزایر مسیر بدست آورند. جزیره کیش با موقعیت جغرافیائی، رونق تجارت و نزدیکی به خشکی و امنیت و توانائی های دیگر خود همیشه پایگاه ثابتی برای توقف کشتی های تجاری در سفرها بود.


موقعیت استراتژیک کیش

 

در زمان پادشاهان ایلام و آشور و برخورد تمدن های آن روزگار به ویژه تمدن ایلامی ها و سومری ها بسیار با اهمیت بود و کیش عمیقاً تحت تأثیر فرهنگ های این تمدن ها قرار داشت. مسیر اکثر کشتی های ابتدائی و بادبانی اولیه روزگاران کهن که از شوش و از رود کارون مستقیماً به خلیج فارس می آمدند. و از خلیج فارس مسیر سواحل شمالی را پیش می گرفتند، جزایر هرمز و قشم در تنگه ی خلیج فارس و کیش در نزدیک پایان این محدوده، از توقفگاه های اصلی آنها برای تهیه نیازها و تبادلات کالاهای تجاری و از پایگاه های مطمئن دریائی آن زمان بودند. کیش در دوره قدرت مادها ، پارس ها و به ویژه آریائی ها و حتی عصر شاهان ایلامی و بعد از آن، همانند سایر بخش های جنوبی فلات ایران جزئی از بستر این تمدن ها به شمار می آمد. از نظر سیاسی – اقتصادی، کیش کم و بیش تابع تمدن ایلام بود.  و با انقراض این تمدن، کیش نیز موقعیت ممتاز خود را از دست داد. و روزگاری دستخوش نابسامانیها و دست به دست شدن بین سلطه گران و دست نشاندگان و حکام جابرمحلی که تابع تجاوزگران بودند گردید. و با رفع تسلط سومری ها بر این خطه و طلیعه شاهنشاهی هخامنشی ها و تمدن درخشان آن ها که بر بخش اعظم جهان آن روز بسط یافته بود. و دوران شکوفائی آن حدود 220 سال طول کشید. و جهان آن روز بر اثر نفوذ این تمدن سازنده دگرگون شده بود، خلیج فارس نیز در پرتو درخشندگی آن، دارای پیشرفته ترین ساخت و سازهای آن روزی برای کشتیرانی، علامت گذاری،نصب فانوس های دریائی و دیگر تأسیسات و تجهیزات شده بود. بدیهی است جزیره کیش به علت نزدیکی به خاک سراسری ایران در جوار این تمدن فروزان، موقعیت خاص و مهمی پیدا کرد و این موقعیت تا دوران شاهنشاهی اشکانیان و ساسانیان نیز ادامه داشت.

 

سیستم های جوی وزش ها و دما

جزيره کيش با مساحت 91کيلومتر مربع، پيرامون ساحلی 43کيلومتر و شکل کلی تقريباً بيضی، در فاصله 18 کيلومتری بندر گرزه(بندر آفتاب ) سرزمين پيوسته ايران – در خليج فارس قراردارد. کيش در ربع اول راستای سواحل 1359کيلومتری جنوب ايران در دهانه ی خليج فارس و تقريباً در نزديک بخش پايانی اين آبراه در محدوده تنگه هرمز واقع است. عرض شمال آن 32  26 درجه و طول شرقی آن 58  53 است و در جهت ساحل غربی – به ساحل شرقی (فاصله ی مجتمع مرجان – ميدان هور) ، 45/15 کيلومتر طول دارد. بيشترين عرض جزيره در راستای ساحل جنوبی به ساحل شمالی (فاصله ی بندرگاه گمرک– فانوس دريائی) 5/7 کيلومتر است. سطح جزيره فاقد توپوگرافی ويژه مانند پديده کوه و حتی تپه مرتفع است. فرودگاه بين المللی کيش در مرکز و در بخش مرتفع آن که حدود 40 – 35 متر ارتفاع دارد احداث شده است. بيشترين شيب جزيره از شمال فرودگاه به طرف ساحل (هتل شايان) است.

تاریخ قدمت کیش به تاریخ کهن ایران پیوسته است. آن چه مسلم است اولین دریانوردان این خطه، به علت خصوصیات جغرافیائی جزیره کیش به ویژه نزدیکی آن با خاک پیوسته ایران و از این که هنوز دریانوردان قادر نبودند به میانه گستره پهناور آب دریاها و اقیانوس ها نفوذ کنند و ناچاراً می باید از آب های نزدیک به سواحل عبور می نمودند تا آب، مواد غذایی و سایر مایحتاج سفر دریائی را از جزایر مسیر بدست آورند. جزیره کیش با موقعیت جغرافیائی، رونق تجارت و نزدیکی به خشکی و امنیت و توانائی های دیگر خود همیشه پایگاه ثابتی برای توقف کشتی های تجاری در سفرها بود.

 

موقعیت استراتژیک کیش

 

در زمان پادشاهان ایلام و آشور و برخورد تمدن های آن روزگار به ویژه تمدن ایلامی ها و سومری ها بسیار با اهمیت بود و کیش عمیقاً تحت تأثیر فرهنگ های این تمدن ها قرار داشت. مسیر اکثر کشتی های ابتدائی و بادبانی اولیه روزگاران کهن که از شوش و از رود کارون مستقیماً به خلیج فارس می آمدند. و از خلیج فارس مسیر سواحل شمالی را پیش می گرفتند، جزایر هرمز و قشم در تنگه ی خلیج فارس و کیش در نزدیک پایان این محدوده، از توقفگاه های اصلی آنها برای تهیه نیازها و تبادلات کالاهای تجاری و از پایگاه های مطمئن دریائی آن زمان بودند. کیش در دوره قدرت مادها ، پارس ها و به ویژه آریائی ها و حتی عصر شاهان ایلامی و بعد از آن، همانند سایر بخش های جنوبی فلات ایران جزئی از بستر این تمدن ها به شمار می آمد. از نظر سیاسی – اقتصادی، کیش کم و بیش تابع تمدن ایلام بود.  و با انقراض این تمدن، کیش نیز موقعیت ممتاز خود را از دست داد. و روزگاری دستخوش نابسامانیها و دست به دست شدن بین سلطه گران و دست نشاندگان و حکام جابرمحلی که تابع تجاوزگران بودند گردید. و با رفع تسلط سومری ها بر این خطه و طلیعه شاهنشاهی هخامنشی ها و تمدن درخشان آن ها که بر بخش اعظم جهان آن روز بسط یافته بود. و دوران شکوفائی آن حدود 220 سال طول کشید. و جهان آن روز بر اثر نفوذ این تمدن سازنده دگرگون شده بود، خلیج فارس نیز در پرتو درخشندگی آن، دارای پیشرفته ترین ساخت و سازهای آن روزی برای کشتیرانی، علامت گذاری،نصب فانوس های دریائی و دیگر تأسیسات و تجهیزات شده بود. بدیهی است جزیره کیش به علت نزدیکی به خاک سراسری ایران در جوار این تمدن فروزان، موقعیت خاص و مهمی پیدا کرد و این موقعیت تا دوران شاهنشاهی اشکانیان و ساسانیان نیز ادامه داشت.

 

سیستم های جوی وزش ها و دما

 

جهت  وزش بادهای روی جزیره تقریباً مشخص و شناخته شده است. بادهای غالب و چیره جزیره ی کیش بیشتر بادهای غربی و جنوب غربی اند. جهت بادها معمولاً با تغییرارتفاع آفتاب و به عبارت دیگر با تعویض فصل تغییر می کند. در ایام گرم که مدت آن طولانی است، جهت بادهای جزیره جنوبی و گاهی جنوب غربی است اما در ایام پائیز و زمستان جهت بادها شمال غربی و غربی است. در خلال این ورزش ها هر از گاه بادهای شمالی و شرقی و سایر جهات فرعی دیگر نیز می وزند. از بادهای محلی منطقه ای می باید از باد شمال، یا باد نأشی، 

باد نشتی، باد شرجی، باد شرقی و باد سهلی که در اصطلاح محلی به آن باد ساحلی می گویند نام برد.

کیش در سفرنامه ها و آثار مورخان

کیش در تمام آثار مورخان، جزیره ای سبز و خرم با هوای مطبوع و محیطی دلپذیر (در بیش تر ایام سال) توصیف گردیده، همه این مورخان از کشت انواع غلات، حبوبات، درختان میوه، به ویژه خرما در جزیره حکایت ها نموده اند. هم چنین از این که کیش در مسیر عبور کشتی های حامل کالاهای با ارزش به سوی سرزمین های ورای دریاهای استوائی و گرمسیری بود و یا کشتی های عبوری برای تهیه آب شیرین و احیاناً تبادلات محمولات بازگانی و امور تجارت می باید اجباراً در کیش توقف می کردند، مطالبی نقل کرده اند. بدیهی است این مراوده سبب شد تا توانگران و تجار ثروتمند ساکن کیش برای رونق و صفای آن به احداث باغ ها و ایجاد محیط زندگی مطلوب بپردازند و با کمک و به توسط ناخدایان کشتی ها و تجار،  نهال هائی از درختان گرمسیری دور و نزدیک جهان را به جزیره منتقل نمایند. و  برای چند روز استراحت بازرگانان و رفع خستگی سفر دریائی آنها در هوای گرم خلیج فارس،محیطی دلپذیر به وجود آورند و با افزودن صفای جزیره رونق تجارت را در آن افزایش دهند. این فعالیت ها و تمهیدات در سرسبزی جزیره ایجاد همان محیط های با صفائی شد که سیاحان و مورخان با دیدار از کیش در نوشته های خود به شرح و توصیف آن پرداخته اند





     
 

Exhibitors:

Why KIOPEX?

Pre-registration

 

Visitors:

Pre-registration

 

Kiopex Media:

News

Gallery

KIOPEX Book

Contact Us:

Tel: +9821 88 24 34 80

Fax: +9821 86 01 65 79

info@kiopex.com

didafarinan@gmail.com           

 
 

All Rights Reserved - Designed by : ModernDesign.ir 2015